Küldetésünk
Tartalomjegyzék |
---|
Küldetésünk |
Biztonság |
Rejtett készségek |
Egy lépés az együttműködésben |
Miért pont gyerekeknek? |
Hiánypótlás |
Önképzés |
Minden oldal |
A Vízenjárók Gyermek és Ifjúsági Túra Egyesület küldetése:
Munkánkkal hozzájárulni ahhoz, hogy a gyermekek az életnek, és a természetes rendnek örülni tudó, önálló gondolkodásra és cselekvésre képes, tettrekész, másokkal szolidárisan viselkedő, szellemileg és fizikailag egészséges felnőtté váljanak. Ehhez a vízitúrázást nem célnak, hanem egy lehetséges és alkalmas eszköznek tartjuk.
- - egész életüket meghatározó természetközeli és egészséges életformát ismerjenek meg, - a vízenjárást ismerjék és szeressék meg, tanulják meg a vizet, mint biztonságos közeget használni,
- - az iskolaitól eltérő körülmények között szerezzenek egyéni és társas élményeket,
- - élményszerűen jussanak kulturális ismeretekhez.
Kattints tovább! Fontos gondolatokról olvashatsz.
Biztonság
A víz az élet létfontosságú közege. Az ember ősidők óta használja közlekedésre, mégis a gyermekek többsége úgy nő fel, hogy a vízenjárás alapvető ismereteit nem szerzi meg. Egy vízitúrán nem csak a vízzel kapcsolatos élményekkel lesz a gyermek gazdagabb, hanem egész életét végigkíséri az a tudás és tapasztalat, aminek köszönhetően biztonságosan tud a vízen, és vízben mozogni. Mi ennek a jelentősége? Gondoljunk csak az évente bekövetkező vízi balesetekre. Ezek közül vízirendőrökkel többet végigbeszélgettünk, és az volt a közös véleményünk, hogy döntő többségük elkerülhető lett volna. Mi kell a balesetektől mentes vízenjáráshoz?
-
- A víz és a természet erejének feltétlen tisztelete.
- - Az ezzel kapcsolatos képességek és készségek minél magasabb szintre való fejlesztése.
Akkor legjobb az eredmény, ha ezeket az ismereteket tapasztalt és segítőkész, a gyermekekért áldozatokat is vállalni tudó, szakképzett vízitúravezető adja át.
Rejtett készségek
A gyermekek egymást az iskolában a tanulási készségek alapján ismerik és ítélik meg. Fontos és sajátos további szempontunk, hogy vízitúrázás során olyan emberi értékeik kerülhetnek akár egy hét alatt napvilágra, amelyek az iskolai környezetben évekig rejtve maradnak.
Ennek részben az odafigyelést igénylő fizikai tevékenység, részben a felszabadult játékra lehetőséget nyújtó környezet és az átlagosnál nagyobb egymásra utaltság együttesen az okai.
Túráink során odafigyelünk arra is, hogy az útvonal adta lehetőségektől függően, a résztvevők igényeit figyelembe vevő kulturális és nevelési célú programokat is a vízi programok mellé illesszünk.
"Ép testben ép lélek." A harmónikus fejlődést a fizikai és szellemi terhelés egyensúlya biztosítja.
Egy lépés az együttműködésben
Egy vizitúrán folyamatosan adódik lehetőség arra, hogy kinek-kinek az ereje, talpraesettsége, ügyessége, eddig rejtve maradt jó tulajdonságai kiderüljenek. A vegyes fiú-lány csapatokban a két nem közötti természetes különbségek is megmutatkoznak, a fiúk az erejüket, a lányok az ügyességüket is kipróbálhatják a legkülönfélébb helyzetekben. A különböző talentumok jobb megismerése és elfogadása segíti a későbbi természetes felnőtt viselkedés kialakulását.
A feladatok sokfélesége előképe a társadalmi munkamegosztásnak.
Miért pont gyerekeknek?
Köztudott dolog, hogy gyermek-korban sokkal könnyebben tanul az ember, és emiatt az élmények sokkal mélyebben ivódnak be az általános gondolkodás- és mozgásvilágába, mint később. A vízitúrázás tapasztalatait leginkább 6-16 éves korban lehetséges és szükséges elsajátítani, mert akkor válik olyan természetessé ez a mozgáskultúra, mint a kerékpározás.
Felnőttek számára nem szervezünk túrákat. Miért? Azt a felhalmozott speciális tudást, amit a gyermek vízitúrák szervezése és vezetése során szereztünk, nem akarjuk elfecsérelni. A fiatal felnőtt korosztályok többsége a vízitúrázást egy bulizási lehetőségnek tartja a sok közül. Átlagos felnőtt vízitúra körülmények között a környezeti nevelésre, a mozgásra nevelésre már nincs általános fogadókészség.
Hiánypótlás
Klebelsberg Kunó kultuszminisztersége (1922-1931) alatt az ifjúsági és tömegsport élet jelentős fejlődésnek, majd virágzásnak indult az akkori, a nemzetet ért trauma ellenére.
Klebelsberg Kunó sportpolitikájának egyik legnagyobb érdeme a tömegsport támogatása, kifejlesztése, s ebben kétségkívül igen fontos eredmény volt a sportélet demokratizálása. Ezzel kapcsolatos céljait így foglalta össze: „… az így elgondolt testnevelés már nem állott meg a felső tízezernél, mint korábban a sport, sem a felsőbb százezernél, mint korábban a torna, hanem általános országos üggyé kellett válnia és pedig kettős irányban. Területileg meg kellett szervezni az egész országban, minden városban, minden faluban, szociális szempontból pedig ki kellett terjeszkednie annak minden néprétegére… Így váltotta fel az arisztokrata színezetű sportot és az értelmi középosztály tornáját az általános nemzeti testnevelés.”
A II. világháború utáni pártállami időkben nem felszámolták a kialakult rendszert, hanem átalakítva ugyan a szervezetét és szellemiségét, de továbbéltették. Az 1990-es években az addig központosított, részben az ideológiai átnevelés céljait szolgáló és emiatt állami pénzekből fenntartott gyermek és ifjúsági szabadidősport szervezeti kereteit szinte teljesen felszámolták. Az ifjúsági és tömegsport állami támogatását megkurtították, a Sportminisztériumot "kifosztották", majd megszüntették, a sportlétesítmények jelentős részét más célra eladták. Az ezzel kialakult hiány azóta is fennmaradt.
Állami pénzek hiányában a gyermekek sporttáboroztatásával ma a legtöbb esetben tisztán üzleti alapon foglalkoznak.
Szerencsére újra éledezik a cserkészmozgalom és a helyzet tarthatatlanságát felismerve egyre több iskola és önkormányzat fog össze civil szervezetekkel a gyermekek érdekében.
Az elkötelezett civil szakemberek ereje azonban véges. A jelenlegi pályázati rendszerek forrásai ugyancsak szűkösek. Ezt és a szervezetek önkénteseinek munkáját a jószándékú támogatók együttműködése hatékonyan egészítheti ki.
A Vízenjárók Gyermek és Ifjúsági Egyesület tagjainak tapasztalata és a következő generációért érzett felelőssége egyik szervezőereje lehet a vízenjárással kapcsolatos szabadidősportok területén a források és a sok cselekvő jószándék összehangolásának.
Önképzés
Ahhoz, hogy gyermekeket és más, speciális törődést igénylő csoportokat biztonságosan tudjunk a vízre vinni az szükséges, hogy az alapvető túravezetői készségeinket az átlagos szint fölé fejlesszük.
Ehhez kitűnő kiindulási alapnak tekintjük a vízitúra vezetői tanfolyamokat, de nem elégszünk meg az ott szerzett ismeretekkel. Abban hiszünk, hogy az ismeretek és a tapasztalatok korlátlanul bővíthetők. Alaposan meg kell ismernünk a vizeket. Folyamatosan fejlesztenünk kell az evezős tudásunkat. Fejlesztenünk, vagy legalább szinten kell tartanunk az erőnlétünket. Újabb és újabb programokat kell találnunk. Új ételeket kell kieszelnünk.
A fejlődést részben az állandó gyakorlással, sok vízen töltött idővel tudjuk megszerezni, de szükségét látjuk annak is, hogy bizonyos ismereteket koncentráltan adjunk át egymásnak. E célból folyamatosan belső tanfolyamokat szervezünk.